tisdag 28 juli 2009

Är det något minne som är så starkt som doftminnet? Jag tror inte det. Den ofta nostalgiska känslan man kan få då men känner en välbekant doft är helt oslagbar. Spelar ingen roll hur många år som gått, man minns exakt vad den påminner om.

Några av mina starkaste doftassociationer är campinglukt, orienteringssvett (jag lovar, det är en helt annan svettdoft än från vanlig löpning eller från gymmet, men fråga mig inte hur), nyklippt gräsmatta, solvarm granskog, brännässla, husvagnen, popcorn-godis-vattenlukt ackompanjerat av Arne Weise med Mitt i Naturen på TV, farmor och farfar- resp mormor och morfardoft, läder- hö- hästlukt, Forsmarkslukt, skoter, hemlagad mat när man kliver innanför dörren efter 2h i manegen…

”Var sak har sin tid” – men det är ljuvligt att minnas goda stunder.

1 kommentar:

  1. Åh! Har du också popcorn-naturprogram-utomhus-lukten som ett starkt minne! Coolt! /Hanna

    SvaraRadera