söndag 11 oktober 2009

Höstplanering

Jag älskar att träningsplanera. Pussla och klura på långpass, kvalitétsträning, backe, återhämtning, gym etc. Hårda veckor varvas med lugnare veckor, experimentera mot tidigare upplägg och hitta det som passar bäst för just mig just nu. Att följa ett färdigt upplägg, tex Szalkais maratonpogram, har aldrig funkat för mig. Mycket spricker det på att jag sällan springer med klocka och inte har någon exakt koll på distanserna, men mest handlar det om att jag inte har någon lust och att det inte passar in i mitt pussel med andra aktiviteter och redan bestämda träningar tex med klubben.

Så jag kör mitt egna upplägg, och såhär har jag tänkt för hösten:
  • 3 löppass/vecka får räcka, kompletterar istället med simmning/vattenlöpning/inlines om jag vill öka träningsmängden. Löpning sliter mycket och jag har vart skadad så det räcker.
  • 4-veckorscykler - vecka 1 & 2 är "vanliga veckor" med ett långpass på ca 2h, ett kvalité (backe, tröskelpass eller intervall) och ett medeldistanspass på 8-10km. Vecka 3 är kvalitétsvecka med ett intervallpass, ett backpass och ett långpass. Vecka 4 sedan är en återhämtningsvecka med 1-2 kortare pass på 5-6km och ett kortare långpass på 1-1,5h
  • Gym 1-2 ggr/v
  • Alternativträning tex simma, cykla, inlines då tid och lust finns
Jepp, så får det bli. Kommer säkert att måsta anpassas lite med skidläger och såna saker, men som grund blir det nog bra. Längden på långpassen och tot antal träningstimmar/v ökas successivt om allt går bra.

Kan tyckas lite löjligt, är ju ändå bara en simpel motionär, men va faen... det är ju så skoj =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar