torsdag 7 januari 2010

Löpband och gym

Nytt år, nya träningstillfällen, samma mål. Det är med viss förvåning jag inser att jag går in i det nya året utan minsta lilla skada =) Bådar gott inför vinterns och sommarens alla träningstimmar. För många ska det bli om jag ska ta mig över Schweisiska alperna, det har jag insett. Lite orolig över hur knäna ska orka så många mil, men än finns tid kvar att härda brosk och ligament.



Kylan lamslår landet och även om vi i Stockholm kommer lindrigt undan med våra 10-15 minusgrader så är det onekligen lite mer omständigt med alla lager kläder som ska på innan man kan ge sig ut i joggong- eller skidspåret. Jag gillar vintern, älskar snön, men avskyr att frysa... i tisdags beslöt jag därför att lägga intervallpasset på löpband, i korta tights och t-shirt. MEN- jag var inte ensam om den goda idén. F&S fullkomligt svämmade över av både köldrädda löpare och tjockisar med nylagda nyårslöften. "Vid kö- max 10 min på uppvärmningsmaskinerna". Skyltarna satt överallt och stack i ögonen. Taktikerna att slingra sig var många, att nollställa apparaten när det närmar sig 10 min är det vanligaste men även varianter som att hänga en handduk över monitorn användes. Själv gjorde jag om mitt kilometerintervallpass till 10 minuters intervaller och hoppade glatt mellan löpbanden allteftersom de blev lediga.


Eller glatt och glatt... faktum var att jag var rätt irriterad. En såpass stor gymkedja som F&S med massvis motionärer och fina gym, ska man inte kunna köpa ett träningskort med syfte att konditionsträna de få gånger väderleken inte inbjuder till träning i det fria? Ok, det är flera som vill använda maskinerna men en konditionsmaskin på ett gym måste ju få användas till konditionsträning? Varför inte ha 2 för uppvärmning tillsammans med ett gäng cyklar, och resten för konditionsträning med en maxtid på kanske 1h? Då vet man att man kan få vänta och är inställd på det men sen får man ändå köra sitt pass. En skrivelse till F&S ska levereras. Vad anser ni om saken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar