tisdag 30 juni 2009

Eftermiddagskoma och upplägg för BAMM

Det slår aldrig fel. Kl 14.00 slår den till, eftermiddagskoman. Och i dubbel kraft nu i värmen dessutom. Man liksom slutar funka- det går inte att läsa för inget fastnar, det går inte att tänka för inget logiskt kommer ur maskineriet, men är ingen vidare att umgås med för man är mest trött och gnällig. Tungan liksom klibbar ihop oavsett hur mkt vatten man dricker, det dunkar i huvudet och fingrarna är som prinskorvar. Lämnar en patient återbud blir man apatiskt sittande framför datorn och bara att tänka på träningen som ska utföras efter arbetsdagen får en att svettas och man riktigt känner hur tung och seg kroppen är. Funderar på att gå på toaletten men orkar inte resa mig ur stolen. Kissa i sopkorgen? Nej, där får det ändå gå någon slags gräns.

Veckorna går, om jag ser bortom koman, hur är då läget? Det är nu bara en och en halv månad kvar till BAMM! Galet kort tid men galet roligt det ska bli också. Dock kändes tanken inte lika rolig när jag igår fick mjölksyra efter halva slalombacken redan på 6e intervallen här kommer ett förtydligande efter kommentar från min bästa ultra-inspiratör: Mjölksyran sprutar ur öronen i toppen av varje intervall, men att den kommer så tidigt i backen brukar ske först vid den 7-8e.. så någon super-woman är jag inte, det får andra i klubben stå för än så länge..=). Jag skyller på värmen. Man kan nästan alltid skylla på något, om man vill.

Grymt obeskrivbart skönt i alla fall att höftskadan börjar ge med sig. Det är verkligen bättre nu, det vände för 1,5 vecka sedan. I söndags sprang jag drygt 18km, visserligen väldigt långsamt men det kändes helt ok. Så, formässigt finns det en hel del att oroa sig över men det är ingen total katastrof och ännu finns lite tid att jobba på. Jag är vid någorlunda gott mod.

Har under våren och hösten slipat lite på utrustningen, och nu i morgon ska till SÄCK på Roslagsgatan och testa ryggsäckar. Har en men är inte helt nöjd med hur den sitter, så jag är sugen på en Granite Gear wisp 32. Frågan är bara hur den sitter, tyvärr brukar den mesta friluftsutrustningen vara konstruerad för personer större än jag, vilket jag stör mig oerhört på för jag är inte direkt pytteliten jag heller. Andra alternativ på rygga är Osprey Talon 31 eller Inov-8 race pro 30. får se vad det blir.

Upplägget nu då för återstående veckor- kommer att ligga rätt lågt med löpningen med tanke på skadesäsongen. Prioriterar långpass ca 1ggr/v och backintervaller ca 1 ggr/v. Kommer att komplettera dessa med ett lättare distanspass på 6-8km. Nästa vecka ska jag och min tävlingspartner Anders ut på Sörmlandsleden och testspringa med utrustning och med övernattning, får se efter det om känslan är panik eller inte…

2 kommentarer:

  1. "fick mjölksyra efter halva slalombacken redan på 6e intervallen" - hallååå, reality check?!!?!

    Jag får mjölksyrepåslag bara av att titta på en slalombacke!! :D

    SvaraRadera
  2. Vi snackar en slalombacke som inte är känd för sin extrema längd precis...

    SvaraRadera