tisdag 16 juni 2009

Prioriteringar

Folk som "inte har tid " att träna... jag har ingen förståelse för deras resonemang. Ok om dom sa som det var, att det är för jobbigt och obekvämt att få tummen ur. Eller helt enkelt att man inte har lust. Det är ok, jag kommer inte med några pekpinnar om hälsovinster och predikar om karaktär och"det finns inga dåliga väder" och man mår ju så bra efteråt och hej och hå vad hurtig och glad man blir av att träna. Absolut inte. Men kom inte och gnäll och säg att ni inte har tid.

Jag har en vän som precis flyttat till Sthlm och börjat nytt jobb, som klagar över sin förlorade form och växande antal ringar runt magtrakten. Hon "har inte haft tid" med all flytt och allt nytt på jobbet. Jag köper det inte, jag gör inte det. Det som krävs är prioritering, lite planering och en bra ryggsäck. En timme mellan jobb och tåg utnyttjas lätt på löpspåret bara man är lite förberedd, så lätt att kliva av tåget/bussen/tuben några stationer tidigare och springa hem. Tidförlust? Kanske 30min, kan bli tidsvinst tom om det är SJ som kör. Eller pallra dig ur sängen lite tidigare på lördag, låt bli att slå på TVn efter middagen... det finns tid. OK, jag har inga barn, knappt någon mer än mig själv att tänka på. Det blir skillnad, det förstår jag. Hade jag barn skulle jag prioritera dem före min träning, ingen tvekan. Men... jag är helt övertygad om att jag skulle få till träningen ändå. Kakse inte alltid som planerat och kanske inte helt på mina villkor, men i någon form, med lite fantasi och flexibilitet skulle jag lyckas pussla ihop det.

Om jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar